Wednesday, September 30, 2009

Renungan

Entry mami kali ini amatlah membuatkan mami sayu..sedar x sedar sudah 5bulan perjalanan mami dalam meneruskan usaha murni mami@menyusukan nawfal selama 2thn insyaallah..insyallah juga, bulan depan mami akan dianugerahkan dengan anugerah pertama sepanjang tempoh perjuangan ini..

Diploma..sgt berharga bg mami..Diploma in BF..Ya Allah permudahkan & Izinkanlah aku utk menruskan Jihad ku ini..back to tujuan entry ini, kata2 ini mami petik dr one of blogger..kalau x silap mami, beliau merupakan seorang yang terlibat dlm bidang perubatan secara lansung..

"terdapat 5 jenis kumpulan ibu bapa berkenaan dengan pandangan mereka terhadap penyusuan susu ibu"
Yang Tahu dan mahu tak kira rintangan
Yang Tahu dan mahu tetapi perlu sokongan
Yang Dah Tahu tetapi tak mahu
Yang Tak Tahu tetapi mahu tahu
Yang Tak Tahu dan tak mahu ambil tahu

Namun, sudah pasti hanya ada satu Kumpulan Impian, iaitu:Yang Tahu & Mahu tak kira rintangan, di mana mereka:
Mahu memberi sokongan kpd yang perlu, Mahu mengulangkaji dengan “Yang dah Tahu”;Mahu memberi tahu kepada yang mahu tahu;Mahu menghebahkan kepada yang tak mahu ambil tahu
Semoga kita tergolong di dalam Kumpulan Impian itu…

Namun jgn pulak kita nk membangga diri seandainya kita tergolong di dalam kumpulan itu..apetah lagi menunding jari, mencebikkan bibir pada ibu2 yang tidak tergolong di dlm golongan yang berjaya menyusukan bayinya..

kalau ditanya pada semua ibu di dunia, ape yang mereka harapkan pada si kecil yang baru mereka lahirkan, pastinya jwpn yg sama akn kita dapat.."akan aku berikan segala yang terbaik yang mampu aku berikan kepada bayiku ini"Namun takdir Allah juga yang tentukan segalanya..

Mami teringat pada seorang teman (biarlah mami rahsiakan identitinya hehe)..
dari kami pregnant lagi, kami mmg sgtlah teruja ttg Bf nie..

sebut aje, segala info, segala web. segala benda la berkaitan dgn BF nie, kami pasti akn saling share mengeshare..Malah, dari seawal 6bulan lagi (kalau mami x silap la) kami sama2 dah servey & beli breastpump..awal?? bg kami xde yang awl..kami same2 nak pastikan segala kelengkapan utk si comel yang bakal lahir ini sempurna & niat kami utk BF nie berjalan lancar..
tp apakan daya, kini mami berjuang sendrian tnpa dia..

jgn salahkan teman mami tu..niatnya sgtla murni dr awl lg..namun, keadaan sekeliling yang x mengizinkannya utk menyusukan bayinye seperti yang kami sama2 impikan..
Mami sentiasa doakan mudah2an pada ibu2 diluar sana yang masih tidak berpeluang menyusukan bayi mereka ats sebab munasabab tertentu, mudah2an Allah akan buka jalan dan berikan peluang..

Pada ibu2 yang tidak berpeluang menyusukan bayinya. doakan kami juga..
doakan agar perjalanan kami,ibu-ibu yang Allah telah amanahkan dengan tanggungjawab dan rezeki yang amat besar, dipermudahkan..semoga niat kami ini mendapat Redha Ilahi..
perjalanan kami masih jauh..
masih byk dugaan, halangan, cubaan yang bakal mendatang & menguji..

2 comments:

SHIMA said...

wah,dh dpt Diploma of BF ek....shima plak dpt pe? ekeke

tahniah kak hani...truskan usaha murnimu...insyaallah

uzzeh said...

huhu blom dapat lagi shima..
nxtmonth..