Wednesday, September 30, 2009

sesi Q&A tentang pemakanan bayi..

huhu..
mami sgtla nebes..

i.allah bulan depan nawfal dah 6bulan..6bulan means, nawfal dah boleh mule makan..yipppii!!

tapi mami agakla nebes sket..mami dok cari info2 berguna tentang makanan permulaan bagi bayi yang berumur 6bulan ke ats nie..

byk yang mami cari..

cthnye, resepi2 berguna, bagaimana penyediaan makanan utk nawfal secara betul, berapa kali sehari, ape yang digalakkan, ape yang patut dielakkan & macam2 lagila..

alhmdulillah,
nie salah satu link berguna yg mami dpt dekat web mypermatahati.com.

jadi utk kengkawan yang nak tau serba sedikit ttg Q&A yg berguna, moh kita sama2 baca k!

happy reading..

"Utusan Malaysia - 19/02/2006"
SOALAN: Saya tetap memberi susu ibu sahaja kepada bayi sejak dia lahir dahulu, dan bekalan susu saya masih bagus walaupun bayi sudah berumur sembilan bulan. Bayi saya sangat aktif, mampu merangkak dan sedang belajar berdiri dengan sokongan perabot.
Adakah biasa bagi seorang bayi berusia sembilan bulan enggan memakan makanan pejal dan hanya ingin meminum susu ibu? Saya sudah mencuba pelbagai cara untuk menggalakkannya makan, tetapi dia selalu enggan.
Akan tetapi, dia nampak berminat dengan makanan apabila melihat suami dan saya makan, walaupun apabila kami cuba menyuapkannya dia tidak mahu makan. Adakah bayi saya mendapat nutrien-nutrien yang mencukupi daripada susu ibu, memandangkan umurnya sudah hampir setahun?
JAWAPAN: Susu ibu tidak memberi nutrien yang mencukupi untuk seorang bayi berumur sembilan bulan. Pada bulan keenam, pemberian makanan pelengkap mesti dimulakan.
Pada mulanya, bayi mungkin memakan hanya sedikit, tetapi jumlah makanan yang diambil akan bertambah apabila bayi semakin mahir memakan makanan separuh pejal dan lama-kelamaan, makanan pejal.

Adalah satu perkembangan yang baik apabila bayi anda berminat hendak makan apabila melihat ibu dan ayahnya sedang makan. Berikannya semangkuk makanannya sendiri dan biar dia cuba menyuap sendiri.

Tidak kira berapa banyak makanan yang sebenarnya dapat memasuki perutnya. Ini adalah hanya untuk membantunya belajar menyuap sendiri. Lebih baik jika anda juga menyuap si bayi dengan menggunakan sudu pada masa ini. Walau bagaimanapun, anda harus teruskan penyusuan ibu atau memberi susu ibu yang diperah kepadanya.

Memberi makan kepada seseorang bayi berumur sembilan bulan memang mempunyai cabarannya, tetapi dalam masa yang sama amat menyeronokkan juga. Pada umur ini, kebanyakan bayi sudah tumbuh beberapa batang gigi manakala otot-otot mulut dan lidah mereka bertambah kuat.

Ini bermakna bayi lebih mudah mengunyah dan menelan makanan, dan anda boleh memberikannya makanan yang semakin pejal selain bubur, bijirin dan sayur-sayuran lecek yang si bayi selalu makan beberapa bulan yang lalu.
Anda masih perlu berhati-hati dengan memastikan bayi tidak diberikan makanan yang sukar digigit, dikunyah atau ditelan.

Pada umur ini, si bayi juga mampu memegang sebarang objek dengan kuat. Ini bermakna anda kini boleh mula mengajarnya bagaimana untuk menyuap sendiri.
Berikan makanan seperti nuget ayam dan ikan tanpa tulang dalam potongan yang kecil (lebih baik jika dibuat sendiri supaya anda boleh memastikan ia tidak mengandungi garam, perisa atau bahan-bahan pengawet tambahan).

Selain itu, anda juga boleh berikan buah-buahan atau sayur-sayuran yang dipotong kepada saiz yang sesuai dengan bayi. Rebus, tapis dan kisar beberapa biji tomato untuk mendapat sos tomato yang boleh dimakan dengan makanan tersebut.

Ataupun, berikannya sebatang sudu plastik yang bersaiz kecil dengan semangkuk ubi kentang dan kacang pis yang dilecek. Berseronoklah memerhatikan si manja anda makan. Berikan perhatian anda apabila bayi makan, walaupun dia kini mampu menyuap sendiri.
Si bayi hanya dapat memakan sedikit sahaja pada bila-bila masa, sebab saiz perutnya yang masih kecil. Jangan berasa kecewa jika dia enggan makan selepas memakan hanya satu dua sudu makanan.

Terus berikannya makan setiap satu atau dua jam pada sepanjang hari, dan berikan susu ibu seperti biasa. Asalkan kadar tumbesaran si bayi adalah baik dan dia kekal aktif dan sihat sejahtera, anda tidak harus berasa terlalu risau dengan pemakanannya.
Anda harus menjadikan waktu makan suatu pengalaman yang seronok dan gembira bagi si bayi. Jangan jadikan pengalaman ini terlalu susah bagi si bayi serta diri anda sendiri. Si bayi akan lebih ingin mencuba makanan-makanan baru dan memakan dengan cara yang lebih matang jika proses ini mudah dan menyeronokkan.

SOALAN: Bilakah harus saya memberi bayi saya makanan selain daripada susu ibu?
JAWAPAN: Bayi sepatutnya diberi susu ibu sahaja selama sekurang-kurangnya enam bulan. Akan tetapi, untuk mengetahui bilakah masa yang tepat untuk memulakan makanan pejal, anda perlulah melihat perkembangan bayi.

Tanda yang paling ketara yang boleh dilihat ialah bayi masih kelihatan lapar selepas menyusu (lapan hingga 10 kali penyusuan atau 32 oz/946ml susu formula sehari). Bayi anda mungkin kelihatan berminat atau berkelakuan aneh apabila anda makan.
Bayi yang sudah bersedia untuk makan makanan pejal boleh mengangkat dan menyokong berat kepala sendiri. Berat badan bayi sekurang-kurangnya 6kg dan sudah dua kali ganda daripada berat lahir.

Bayi menunjukkan sifat ingin tahu tentang dunia sekelilingnya, mengekori objek dengan mata dan tersenyum apabila melihat sesuatu.

Bayi baru lahir akan menolak lidahnya ke luar mulut apabila sesuatu dimasukkan ke dalam mulut. Untuk memberi bayi makanan pejal, bayi perlulah dapat mengatasi refleks tolakan lidah yang kuat yang sedia wujud sejak lahir.

Kebanyakan bayi bersedia untuk menerima makanan pejal sekitar usia empat hingga enam bulan. Anda tidak perlu melihat kalendar; cuma perhatikan tanda-tanda perkembangan bayi.
Jika bayi merengek atau tidak menunjukkan minat untuk makan, kembalilah kepada penyusuan secara eksklusif untuk seminggu dua lagi dan cuba sekali lagi. Anda tidak perlu tergesa-gesa sebelum bayi berusia enam bulan.

SOALAN: Berapa banyak garam yang selamat ditambahkan ke dalam sayur kukus lecek untuk bayi saya yang berusia tujuh bulan?
JAWAPAN: Garam berbahaya untuk bayi yang masih kecil, khususnya yang berusia di bawah empat bulan, kerana buah pinggang mereka masih belum matang dan tidak boleh mengumuhkan garam ke dalam air kencing.

Diet yang mengandungi terlalu banyak garam boleh menyebabkan bayi mengalami pendehidratan yang, dalam keadaan yang terlampau, boleh menyebabkan kerosakan organ.

Bayi memang memerlukan garam dalam jumlah tertentu di dalam dietnya tetapi ia sudah dibekalkan oleh susu ibu atau susu formula dan selepas empat bulan, ia boleh didapati daripada makanan yang tidak diproses seperti nasi, buah-buahan dan sayuran.

Jangan tambahkan garam ke dalam makanan bayi sewaktu atau selepas memasak makanan tersebut.

Anda juga perlu berhati-hati terhadap lain-lain perasa yang mengandungi garam, misalnya kicap, sos tomato, sos tiram dan sebagainya.

Ia tidak perlu ditambahkan ke dalam makanan bayi sekurang-kurangnya sehingga bayi berusia 12 bulan. Jika anda menyediakan hidangan untuk seluruh ahli keluarga, ketepikan bahagian untuk bayi sebelum menambah garam.

Soalan: Bolehkah bayi (enam bulan ke atas) menjadi pemakan sayur (vegetarian)?
Jawapan: Terdapat beberapa jenis falsafah pemakanan sayur. Diet yang paling ketat ialah vegan yang tidak mengandungi sebarang jenis makanan yang berasaskan haiwan, termasuk susu dan telur.

Terdapat zat-zat tertentu yang tidak hadir atau terlalu kurang dalam diet pemakan sayur, terutamanya vitamin B12, zat besi dan protein.

Adalah lebih mudah untuk memastikan pemakanan yang mencukupi untuk bayi anda jika dia tidak mengamalkan diet vegan.

Akan tetapi, jika anda melakukan perancangan yang bijak dan berhati-hati, anda masih boleh memberikan pemakanan sayur yang berkhasiat dan pelbagai kepada bayi anda.
Untuk melakukan perkara ini, anda perlu memastikan si bayi mengambil makanan daripada kumpulan makanan berikut pada setiap hari iaitu bijirin, susu dan hasil tenusu, kacang dan biji benih serta; kekacang, kacang dan hasil soya.

Jika bayi anda tidak mengambil makanan daripada kumpulan makanan ini atas sebarang alasan (misalnya jika dia cerewet makan, tidak gemarkan tekstur atau rasanya, alah atau tidak toleransi terhadap makanan tertentu atau faktor budaya), maka anda perlu mendapatkan nasihat dari pakar pemakanan atau pakar diet.

Soalan dijawab oleh Prof. Madya Dr. Poh Bee Koon.

2 comments:

Unknown said...

tq kak hani...mmg in4 berguna...meh la kita kongsi bersama3

uzzeh said...

huhu same2 shima..
t kalu ade akk post lg key